perjantai 13. heinäkuuta 2012

Vain yksi mies on tapettu...


Viime lauantaina vankilassa käydessäni juttelin Annun kanssa A-Studion Ulvilan murhamysteerin jäljillä -ohjelmasta. Sanoin Annulle, ettei ollut ihan loppuun saakka harkittua mennä sanomaan, että miksi ihmeessä kauheat määrät poliisivoimia on käytössä tähän juttuun, vaikka vain yksi mies on tapettu… tai jotain sinne päin - vaikka se täysin totta onkin. Kommenttini oli osittain huumoria, koska tiedän kyllä, ettei Annulla ole tapana laskelmoida sanomisiaan. Osittain kuitenkin myös siksi, että arvasin siihen takertuvan niiden, jotka haluavat ristiinnaulita Annun. Jostain syystä toiset ihmiset haluavat väkisin ymmärtää kaiken väärin ja nimenomaan pahalla tavalla väärin. Toisaalta aivan kaikkea mitä Annu sanoo, kirjoittaa tai piirtää voidaan käyttää todisteena häntä vastaan.

Annu muistutti minua, että sinähän niin sanoit ja että hänelle tuli vaan se mieleen. Se on totta. Kotona ohjelmaa katsoessani pärisinkin miehelleni, että voihan hitto, minä olen sanonut noin. Ja olen sitä myös todella tarkoittanut. Minä olen sanonut juuri noin tai hiukan vielä karskimmin, mutta samaa tarkoittaen. Kysyin Annulta muistaakseni ensimmäisellä kahvittelukerralla, että mitä perkeleen merkillistä sun miehessä on ollut, kun poliisit käyttää kaikki ”vähäiset” resurssit tähän juttuun vaikka vain yksi mies on tapettu. Tosin jatkettiin keskustelua ja todettiin, että eihän poliisi ilmeisesti edes etsi murhaajaa enää vaan yrittää runnoa murhasyytteen Annua kohtaan läpi hinnalla millä hyvänsä ja keinoja kaihtamatta. Miksi näin, saammekohan koskaan tietää syytä tälle.

Se mitä Annu sanoi, ei tarkoittanut, ettei hän olisi välittänyt Jukasta. Päinvastoin hän menetti hänelle rakkaan ja läheisen ihmisen järkyttävällä tavalla. Luonnollisesti Annu haluaisi, että oikea murhaaja saataisiin kiinni, mutta ei realistina enää jaksa uskoa siihen, etenkään kun poliisi ei asiaa edes tutki.

Olkaa hyvät ja ristiinnaulitkaa siis minut. Minä kyseenalaistin poliisivoimien ja pakkokeinojen suhteettoman käytön suhteessa tapahtuneeseen, kun kuitenkin vain yksi mies on tapettu. Tämä yksi mies oli läheisilleen tärkeä ihminen, mutta asiassa ei ole mitään sen dramaattisempaa noin Suomen tai edes Porin poliisin mittakaavassa - vai onko?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti